Izpadi in motnje globalnega satelitskega navigacijskega sistema (GNSS)


POZOR!!!!
Izpadi in motnje globalnega satelitskega navigacijskega sistema (GNSS)

Od februarja 2022 se je povečalo število motenj in/ali ponarejanja (jamming/spoofing) podatkov globalnega satelitskega navigacijskega sistema (GNSS). EASA je analizirala najnovejše podatke in ugotovila, da je obseg posledic motenj in/ali ponarejanja GNSS signala vedno obsežnejši.

Ti dogodki se najpogosteje pojavljajo na geografskih območjih, ki obdajajo konfliktne cone:
·    južno in vzhodno Sredozemlje in Črno morje
·    Baltsko morje in
·    Arktično območje.

Motenje (Jamming) je namerna radiofrekvenčna motnja (RFI) s signali GNSS pri čemer sistem GNSS postane neučinkovit oziroma uporabnikom zagotavlja slabše storitve, medtem, ko ponarejanje (spoofing) predstavlja oddajanje ponarejenih oz. lažnih signalov za zavajanje GNSS sprejemnikov, zaradi česar ti izračunajo napačne podatke o položaju, navigaciji in času.

Letalske posadke spodbujamo, da pozorno spremljajo delovanje opreme zrakoplova in glede kakršnih koli neskladij ali nepravilnosti GNSS nemudoma obveščajo službo zračnega prometa (ATS). Potrebna je zagotoviti stalno pripravljenost na delovanje brez navigacijskih sistemov GNSS.

Glede na to, da število primerov skokovito narašča tudi v ostalih geografskih območjih, prosimo vse, ki zaznate tovrstne dogodke, da o tem redno poročate preko E2 portala: https://aviationreporting.eu


Prav tako vas obveščamo, da je GNSS motnja prisotna tudi v našem zračnem prostoru in je bil posledično danes v zvezi s tem izdan NOTAM za FIR Ljubljana (glej C1256/24: https://www.sloveniacontrol.si/Strani/Summary-C.aspx)

Vse objave